středa 20. června 2018

První semestr na FSI

Úvod

První semestr bývá strašákem studentů na naprosté většině VŠ. "Strojárna", jak se slangově Fakulta strojního inženýrství nazývá v tomto není výjimkou. Člověk se zde totiž poprvé setká s vysokoškolskou matematikou, mnoho studentů (mě nevyjímaje) také s deskriptivou, základy programování, základy konstruování a spoustou dalších předmětů, které se s tímto oborem pojí. Já, jakožto absolvent gymnázia, jsem měl největší obavy právě z deskriptivní geometrie, která se ukázala být poměrně jednoduchým předmětem. Ve výsledku není první semestr nic, čeho by se měl člověk bát.

Na následujících řádcích shrnu svoje poznatky a dojmy z jednotlivých předmětů a z prvního semestru na Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně.

3CD - CAD

Předmět by studenta měl seznámit s tvorbou výkresů a 3D modelů v programech společnosti Autodesk (ve smyslu ovládání těchto programů). Může to znít zajímavě ale v mém případě rozhodně nebylo. Asi záleží na konkrétních cvičících, kteří tento předmět vedou. V mém případě šlo o dva doktorandy, kteří se celé dvě hodiny jen bavili o svých disertačních pracích a studentů si vůbec nevšímali. Ke konci semestru nás sem chodila asi jenom polovina (docházku nekontrolovali a zápočet dostali všichni), což odráží kvalitu výuky. Rozhodně ale doporučuji výuku navštěvovat a cvičící neustále bombardovat svými dotazy, směřovanými k výkresům do předmětu konstruování. Pokud se budete snažit, můžete i z tohoto cvičení ve výsledku získat nějaké znalosti, aspoň tedy v případě, že jste s tímto softwarem (jako já) nikdy nepracovali.
Hodnocení: Zápočet dostali všichni.

1CH - Chemie

Předmět je vyučován pouze formou přednášek. Pokud jste byli, jako já :), nadšenci do chemie na střední škole, pak nemá vůbec smysl na přednášky chodit. Já byl jen na jedné - první - a co jsem se ptal ostatních, tak se tam probírají jen úplné základy středoškolské chemie jako názvosloví, vyrovnávání chemických rovnic, výpočet množství reaktantů atd. V průběhu semestru můžete vyplňovat odpovědníky skrze e-learning, ze kterých si můžete přinést plusové body ke zkoušce. Zkouška probíhá na fakultě chemické v počítačové učebně, opět formou elektronického odpovědníku, ve kterém je mix otázek napříč všemi tématy, které byly v semestru probrány. Maximálně můžete získat za celý předmět 100 bodů + body ze semestru. Známky jsou odstupňovány po 10 % (dle ECTS) jako u všech ostatních předmětů. Na zkoušku jsem se neučil ale jak jsem psal, chemie na gymnáziu mě hodně bavila a měl jsem solidní základ, který mi stačil.
Hodnocení: napoprvé 100/100 - A, nevím o tom, že by někdo opakoval, možné je ale vše.

1IN - Informatika

Tento předmět mě velice zaujal. Jde o úvod do programování skrze prostředí MATLAB (ve kterém jsem se nakonec rozhodl tvořit svoji bakalářskou práci). Výuka probíhá jednak formou přednášek a jednak formou cvičení, na kterých je kontrolována docházka. Prezentace přednášek nejsou špatně udělané a jsou ke stažení/prohlížení na e-learningu. V mém případě to bylo horší s přednášejícím, který nám místo látky vyprávěl o svých zážitcích z výletů po světě (o bouračce v Los Angeles vypráví prý dodnes). Osobně jsem vydržel pouze asi 5 prvních přednášek a dál jsem již nechodil - nemělo to smysl. Bohatě si stačí doma projít prezentace a člověk je na cvičení hned v obraze. Na začátku cvičení se psaly teoreticko-praktické testy, ve kterých byly otázky směřované na funkce a příkazy MATLABu, například jaký bude výsledek výpočtu atd. Z těchto testů musel člověk nasbírat alespoň polovinu bodů k tomu, aby byl připuštěn k tzv. BigTestu, což je forma zápočtové písemky. Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem (již zmiňovaný BigTest), ve kterém je zadána jedna funkce a jeden skript, který má člověk naprogramovat v daném časovém limitu. Šlo pouze o věci ze cvičení, takže kdo dával v průběhu semestru pozor, nemohl mít problém, i tak se ale našlo dost lidí, kteří museli BigTest opakovat. Ve výsledku šlo o dost zajímavý předmět, který mě vlastně přivedl k programování, o tom ale v jiném příspěvku. Na zkoušku jsem se připravoval tak, že jsem si prošel poznámky z hodin. Čas přípravy celkem - 1 večer.
Hodnocení: napoprvé B, poměrně dost lidí muselo BigTest opakovat, nakonec ale splnili asi všichni.

1M - Matematika 1

Matematika společně s fyzikou bývá strašákem studentů na vysokých školách, není se ovšem čeho bát. První půlka semestru je opakování věcí ze střední školy a maticový počet. Oboje je probíráno na vybraných kapitolách s matematiky, které mohu jen doporučit. Přednášky jsou pouze zahlcování teorií, přičemž náš přednášející vyhazoval lidi z přednášek (takové hrobové ticho jako na přednáškách z 1M jsem již nikdy nezažil), odchodil jsem však většinu (ano, první semestr jsem byl ještě poctivý student a chodil skoro na všechno). V druhé půlce semestru dojde na opakování funkcí jedné neznámé, a to jejich diferenciálního počtu, limit a nakonec, pro někoho možná nová věc - i integrální počet. Opět je všechno probíráno na vybraných kapitolách z matematiky. V průběhu semestru se píšou 2 zápočtové písemky, obsahem shodné s tím, jak jsem rozdělil obsah předmětu podle "polovin semestru". Zápočtovky byly celkem jednoduché, ovšem zase se našlo dost lidí, kteří museli psát opravku a dokonce i takových, kteří zápočet vůbec nedostali. Odtud první pravidlo studia na VŠ - nikdy nepodceňuj přípravu na zápočtovky. Získat zápočet je v mnohých případech těžší než udělat zkoušku. Chce se to vždycky večer před zápočtovkou učit a propočítat si příklady ze cvičení (na písemce potkáte jejich obdoby), pak projdete bez problémů. Body ze zápočtů (2×12 + 1; celkem tedy 25) se zase přenáší ke zkoušce. Na zkoušku jsem se učil 2 dny, propočítal jsem příklady ze cvičení a pak si vyhledal staré zkoušky (studentské fórum a facebook se jimi jenom hemží) a ty rovněž také propočítal. Pokud jste ale v matematice slabší, je na místě přípravu nepodcenit, matematika 1 bylo asi největší "síto" v prvním semestru.
Hodnocení: napoprvé 78/100 - C, dost lidí opakovalo jak zkoušku, tak celý předmět.

1PG - Počítačová geometrie a grafika

Jde o deskriptivní geometrii spojenou s úvodem do počítačové grafiky. Předmět je opět vyučován formou přednášek a cvičení. Přednášky byly jeden velký mišmaš deskriptivy a grafiky, nic jsem si z toho neodnášel, tak jsem na ně brzy přestal chodit. Na cvičeních se trénuje hlavně rýsování, ovšem v programu Rhino (ten si doma neinstalujte, ani jednou jsem ho nespustil) a  také dostanete celkem 3 rysy na doma. V průběhu semestru se píšou zápočtovky, které spočívají v rýsování v Rhinu. Celkem můžete získat až 30 bodů, které se přenáší ke zkoušce. Doporučuji určitě chodit na vybrané kapitoly z deskriptivní geometrie (pokud jste na střední neměli deskriptivu), protože na cvičení toho moc nenarýsujete a doma se vám určitě taky nebude chtít. Celkově je tento předmět takový zvláštní. Já jsem třeba na zkoušku vůbec neuměl výpočty (různé matice rotace, translace atd. ... i když jsem to nakonec potřeboval při tvorbě bakalářské práce :D) a uměl jsem jen rýsovat - stejně to stačilo bohatě. Je vidět, že si jsou vyučující vědomi, že jde o mrtvou vědu. Na zkoušku jsem se učil 2 večery tím, že jsem si sem tam něco narýsoval.
Hodnocení: napoprvé 65/100 - D, nevím jaká byla úspěšnost.

1K - Základy konstruování

Základy konstruování lze shrnout do: úkoly, úkoly a ještě jednou úkoly. V průběhu semestrů dostáváte celkem nálož, čemuž se ale zase nedá divit, vzhledem k tomu, že většina studentů FSI přichází z gymnázií. Opět jde o výuku složenou z přednášek a cvičení. Na přednášky jsem dlouho chodit nevydržel, mnohem lepší jsou vybrané kapitoly, přestože jste pak ve škole dlouho do večera (končí cca v 20:00). Na cvičeních se u nás moc nedělo, dostali jsme akorát zadané úkoly (v průběhu semestru dostáváte úkoly dvojího druhu - tzv účka - to jsou malé úkoly, může jich být i víc, které vás mají naučit základy promítání a zobrazování a pak tzv péčka - projekty, které jsou již větší úkoly a jde o zobrazování součástí - dělají se ve dvojicích) a pak jsme jen seděli, občas se stalo, že nás cvičící pustila i o hodinu dřív. V průběhu semestru se i dělaly zápočtové testy, které mají neskutečně hloupou formu - testy na počítači, přičemž měl člověk vždy vybrat "správnou" variantu zobrazení součásti z asi 5 nabízených variant. Všechny obrázky vypadají stejně a tak jste vždycky na vážkách. Nevím již, za co byly body, které se přenášely ke zkoušce ale nějaké byly (tuším max 20). Zkouška probíhá stejně jako zápočtové testy, jen je víc otázek a jsou vybrány ze všech okruhů, pokrývající celý semestr. Na zkoušku jsem se učil 2 celé dny, je potřeba si koupit učebnici základy konstruování, kterou využijete 1. a 2. semestr, bez této učebnice se na zkoušku připravuje těžko. Také není od věci podívat se na staré zkoušky, přestože zrovna můj ročních postihlo předělávání zkouškových testů ve spoustě předmětů, víte aspoň, do čeho jdete.
Hodnocení: napoprvé 80/100 - B, dost lidí dělalo na několik pokusů.

Celkové hodnocení prvního semestru

První semestr byl docela šok co se týče množství úkolů a práce na doma. Na gymnáziu jsem byl zvyklý do školy vůbec nic nedělat, což tady již možné není. Co mě nejvíc překvapilo, že úkoly dělají opravdu všichni. Zajímavý byl také fakt, že školu vzdalo poměrně dost lidí již v průběhu semestru. O FSI se rozhodně nedá říct, že jde o lehkou školu, určitě ale nejde o nějaké no-life šprtání. I přes spoustu úkolů máte pořád spoustu času na sebe, přítelkyni, své koníčky. Pokud se budete učit na průběžné písemky a budete poctivě dělat úkoly, budete v pohodě.

Pokud se na VUT chystáte, přeji vám hodně štěstí a zdaru!

1 komentář:

  1. První semestry obvykle bývají nejhorší, alespoň to teda všichni říkali mě, když jsem to chtěl vzdát. Ale druhý nebyl lepší, třetí spíš ještě horší a celkově to prostě nešlo dohromady. Vydržel jsem dva roky a pak jsem se na vysokou školu vykašlal, protože jsem tam neviděl moc potenciál pro mě. Ale to je X let zpátky. Dneska jsou ty možnosti úplně jiné a třeba pro zahraniční studenty tu jsou programy jako IB DP, které fungují excelentně.

    OdpovědětVymazat