Druhý semestr jsem chodil pouze na přednášky z předmětu BUM (Úvod do materiálových věd) a na vybrané kapitoly z materiálového inženýrství. Na zbytku přednášek jsem vůbec nebyl (ani jednou), tak nemůžu soudit jaké byly. Nicméně účast na nich pro úspěšné zakončení semestru určitě není potřeba. Čas, který byste strávili na přednáškách můžete určitě zužitkovat jinak a lépe, zvlášť pokud, jako já, dojíždíte do školy hodinu.
V následujících odstavcích opět popíšu své dojmy a poznatky z druhého semestru studia na FSI VUT v Brně.
2IV - Informační výchova - informační gramotnost
Předmět informační výchova je celkově pozoruhodný. Snaží se vás naučit pracovat se školními systémy, které vám mohou ve třetím ročníku pomoct při tvorbě bakalářské práce. To všechno je sice hezké, ovšem když to budete ve třeťáku potřebovat, nic z toho si již nebudete pamatovat, nehledě na to, že si stejně každý bakalářku zpracuje podle sebe a při hodnocení se na formality až tolik nehledí, o tom bude ale více napsáno v příspěvku věnujícímu se psaní bakalářské práce. Předmět nemá žádné cvičení ani přednášky, je "vyučován" pouze v e-learningu formou PDF, které si přečtete a poté uděláte nějaký úkol skrze systém, takže můžete všechno dělat z pohodlí domova. Doporučuji úkoly udělat co nejdříve, ať je máte z krku. Můžete je i libovolně přeskakovat a dělat ve vámi zvoleném pořadí. Celkový počet bodů, který můžete získat bohatě přesahuje nutné minimum pro získání zápočtu, takže stačí vypracovat asi polovinu úkolů a máte hotovo. Já si úkoly zpracoval hned v prvním týdnu po jejich spuštění a tak jsem měl pokoj. Dost lidí si úkolů v e-learningu vůbec nevšimlo a tak zápočet nedostali, což je v případě tohoto předmětu dost ostuda a přetahovat jej je opravdu zbytečné. Na vysoké škole vás však již nikdo nebude upozorňovat na to, že máte v e-learningu nový úkol, všechno toto si musí student hlídat sám.
Projít tímto předmětem není absolutně žádný problém, pokud se nevykašlete na úkoly v e-learningu (dají se udělat za dva, tři večery).
Hodnocení: Podmínky zápočtu jsem splnil hned první možný týden, několik lidí si úkolů ani nevšimlo a tak předmět opakovat další rok.
2F - Fyzika 1
Fyzika může být spolu s matematikou dalším strašákem na poli technickém. V případě fyziky 1 jde o opakování a možná prohloubení znalostí z mechaniky. Nejde pouze o mechaniku těles (vrhy, pády a podobně) ale i o mechaniku tekutin a plynů. Rozsah je +/- středoškolská fyzika. Maximálně se v ojedinělých případech setkáte v integrálem ve výpočtu (integrály v příkladech se doporučuji naučit sestavit, hodí se to nejen u zkoušky ale také v dalších, navazujících předmětech). Se slušným středoškolským základem by počítání příkladů nemělo dělat problémy. Jiná kapitola je ovšem teorie. Teorii zde bohužel nestačí tak úplně chápat, některé teoretické otázky jsou totiž zadané tak kostrbatě a občas i dost nesrozumitelně, že odpovědět správně není vždy jednoduché, přestože danou látku dokonale ovládáte. Proto si doporučuji procházet sběry starých teoretických otázek, abyste byli zvyklí na jejich formulace.
Předmět je vyučován formou přednášek (na které jsem vůbec nechodil), cvičení (účast povinná) a laboratoře. Nezbytnou výukovou pomůckou je učebnice "HRW", ve které naleznete spoustu příkladů, řešení k nim ovšem v knize není, dá se však vygooglit i s řešením. Ke každé probírané kapitole máte vypsané doporučené příklady, které si doporučuji všechny propočítat, u zápočtů a zkoušky (kromě předtermínu, který mívá jiné zadání) se setkáte s jejich obdobou. Jako v ostatních případech platí, že je potřeba se učit na zápočtové písemky, ze kterých si ke zkoušce přenášíte cenné body.
Laboratoře mohou vypadat na první pohled zajímavě, ve skutečnosti je to ale dost otrava. Musíte vypracovávat protokoly (s protokoly se od teď budete potýkat do konce bakalářského studia), za které si ale ke zkoušce rovněž můžete přinést nějaké ty body. Jejich vypracování bývá dost otravné, náš cvičící trval na vypracování rukou, takže vám to jeden večer vzalo, vždycky je potřeba nějak okecat, co se dělalo, prostě otrava :). Ze cvičení si ke zkoušce můžete přinést maximálně 20 b, z laboratoří pak nejvýše 10 b. Příprava na zkoušku u mě vypadala tak, že jsem si prošel příklady napočítané přes semestr (doporučuji si spočítané příklady schovávat, jde o dobrou pomůcku při přípravě na zkoušku), dopočítal zbylé doporučené příklady, které nebyly součástí výuky na cvičeních (ano, na cvičeních se proberou asi jen 2/3 témat, co jsou potřeba ke zkoušce) a pak se nadrtil teorii. Celkově mi to zabralo 1 večer + 2 celé dny, šel jsem na předtermín, kde se objevil docela pekelný příklad s výstřelem z děla, kde bylo právě potřeba počítat s integrálem, proto opravdu doporučuji se naučit sestavovat integrály!
Hodnocení: Napoprvé v předtermínu 86/100 - B. Mnoho lidí dělalo zkoušku na druhý a třetí pokus, dost jich předmět i opakovalo, asi podcenili přípravu.
2K - Konstruování
Předmět volně navazuje na základy konstruování z prvního semestru. Opět potřebujete stejnou učebnici. Na rozdíl od prvního semestru se ve výkresech (projektech) již tolik nehledí na formální úpravu (jestli máte správný úhel rozevření šipky atd.) ale spíše na technickou správnost a smontovatelnost. Bohužel si již nepamatuji, jestli se v průběhu semestru psali nějaké písemky, nebo se hodnotily pouze projekty.
Předmět je orientován více výpočtově. Zabývat se budete hlavně výpočty uložení, vůle, rozměry kompenzačních členů atd. Předmět má pouze cvičení, ukončen je klasifikovaným zápočtem, který je písemka, ve které máte vypočítat uložení a udělat nějaký jednoduchý náčrt (od ruky) součásti, což v mém případě byla příruba.
Na závěrečnou písemku jsem se vůbec neučil a stačilo mi to, dával jsem však pozor v průběhu semestru.
Hodnocení: Zápočet napoprvé. Známka C. Možná někdo šel na opravný pokus písemky, nevím ale o tom, že by někdo oprakoval celý předmět.
2M - Matematika 2
Tento semestr vás čekají funkce více neznámých. Budete počítat jejich extrémy, limity, derivace a integrály. V případě integrálů jde o látku trochu složitější na pochopení. Měl jsem obrovské štěstí na skvělou cvičící, která látku výborně vysvětlila a napočítala s námi spoustu příkladů, takže již nebyla potřeba prakticky žádná příprava na písemky a vlastně ani na zkoušku. V mém případě příprava vypadala tak, že jsem si prošel příklady ze cvičení v sešitě a bylo hotovo. Pokud ovšem takové štěstí na cvičící mít nebude, je určitě potřeba počítat doma. Dnes již na youtube.com existuje kanál onlineschool.cz, na kterém je látka prý poměrně dobře vysvětlena (za mě v druhém semestru jsem o tomto kanálu nevěděl nebo možná ještě vůbec neexistoval, těžko říct:) ). Předmět má cvičení a přednášky, na které jsem vůbec nechodil. Před zkouškou jsem si prošel sešit ze cvičení a pak si prošel pár starých zadání zkoušek.
Hodnocení: Napoprvé 75/100 - C. Dost lidí dělalo matematiku 2 na více pokusů, neslyšel jsem však, že by celý předmět někdo opakoval další rok.
2NU - Numerické metody
Stručný úvod do numerické matematiky. Opět jde o přednášky a cvičení a jako v předchozích případech jsem na přednášky nechodil. Na cvičení jsem bohužel neměl úplně ideální cvičící. Nikdo pořádně nevěděl, co se v hodině vlastně dělá. Chápali jsme, že jde o aproximace a interpolace funkcí ale to bylo asi všechno. Látku jsme prosvištěli kosmickou rychlostí bez toho, aniž bychom tušili co se děje a pak přišla zkouška. Naštěstí jsem za celé 3 roky na škole poznatky z toho předmětu nikdy nepotřeboval, jinak bych si musel stejně všechno nastudovat úplně sám. Na zkoušku byl povolený tahák, na který jsem si mohli napsat cokoliv (tuším, že šlo o A5 oboustranně), takže moje příprava na zkoušku vypadala tak, že jsem asi 2 hodiny smolil tahák, napsal na něj úplně všechno ze sešit a na zkoušce to nějak vybastlil, podle toho taky vypadalo moje hodnocení.
Hodnocení: Napoprvé 66/100 - D. Ani nevím, jestli někdo musel dělat numeriku na víc pokusů, řekl bych ale, že ne.
BUM - Úvod do materiálových věd a inženýrství
Jde o jediný předmět, ve kterém jsem navštěvoval tento semestr přednášky, a to včetně vybraných kapitol. Návštěvu přednášek i kapitol doporučuji, pokud jste "gymplák" a chcete materiálům rozumět.
V průběhu semestru se seznámíte s pozorovací aparaturou (mikroskopy), základy krystalografie a poté se až do konce semestru budete učit pracovat s binárními rovnovážnými diagramy, které jsou alfou a omegou materiálových věd. Ve cvičeních musíte mít na každou hodinu vypracovanou teoretickou přípravu (pokud chodíte na přednášku a kapitoly, tak si to můžete vypracovat přímo tam - vždy jde o přednášenou látku). Výstupem z každého cvičení je pak protokol (ano, zase otrava na doma). Musím se ale přiznat, že mě tento předmět opravdu velice bavil a vypracovávání protokolů mi ani tolik nervy nežralo.
V průběhu semestru se píšou 2 zápočtové písemky z probrané látky. Písemky nejsou bodované ale dostáváte z nich známky přímo. Na zkoušce je jak písemná, tak i ústní část. Nejprve napíšete písemnou a poté několik hodin čekáte (doporučuji jít na oběd, čekat s prázdným žaludkem není nic, o co byste stáli) než zkoušející písemky opraví a pak si jednotlivě volá lidi na ústní. Pokud budete mít nerozhodnou známku, podívá se i na známky ze cvičení a na základě toho se rozhodně, kterou ze známek vám dá. Díky chození na přednášky i kapitoly jsem necítil potřebu se na zkoušku připravovat, nakonec mi to ale nedalo a tak jsem se večer (okolo 18:00) začal učit. Šlo o první zkoušku, kdy jsem před zkouškou nespal, protože mi to nedalo a přes noc jsem přečetl komplet všechny přednášky (e-learning) a své zápisy, pak šel na zkoušku a po úspěšném splnění jsem teprve šel spát :D. Doporučuji začít tedy ráno den před zkouškou, ať se vyspíte.
Hodnocení: Napoprvé - C. Nepamatuji si už bodování, tuším, že předmět byl na 50 bodů a zase se bodovalo po 10 %. Vím o tom, že tento předmět dost lidí opakovalo další rok, proto doporučuji ještě jednou chodit na přednášky.
2VT - Výrobní technologie 1
Nejvíc oddychový předmět, který na fakultě asi zažijete. Neznám nikoho, kdo by o něm neřekl, že byl super. V průběhu semestru si chodíte hrát do školních dílen. Vyzkoušíte si odlévání (včetně tvorby forem), kování, svařování, lisování a tvorbu povlaku na materiálu. Předmět nemá přednášky. Hodnocen je klasifikovaným zápočtem, kdy se zprůměrují všechny známky, které jste v průběhu semestru na jednotlivých pracovištích dostali. Na výuku je třeba si nosit pracovní oděv a obuv (ideálně modráková blůza).
Hodnocení: Zápočet klasifikovaný, napoprvé - A. Neumím si představit, že by někdo zápočet nedostal, snad jen pokud na výuku vůbec nechodil.
Shrnutí poznatků o druhém semestru
Druhý semestr na fakultě strojního inženýrství byl o něco náročnější, než semestr první. Opět zde platí, že připravovat se průběžně v průběhu semestru na zápočtové písemky se vyplatí! Také je potřeba hlídat si e-leargning, jestli nejsou nějaké úkoly k vypracování (hlavně informační gramotnost). Není rovněž není od věci si na začátku semestru nebo ještě před jeho začátkem projít všechny předměty v elektronickém indexu, abyste se seznámili s tím, co se v kterém předmětu dělá, jaké očekávat úkoly (fakt, že je něco potřeba vypracovávat v e-learningu bývá zpravidla napsaný v popisu předmětu).
Mým posledním doporučením je pořídit si diář s týdenním rozpisem na dvou stranách (když jej otevřu, tak vidím přes obě stránky všechny dny v týdnu) a do něj si zaznamenávat úkoly a písemky. Dost vám to pomůže s organizací času, pokud máte plno mimoškolních aktivit (přítelkyně, sport, kapela, ...).
Já si pamatuji, že pro mě studia na VUT byla trochu vojna. A s ohledem na to, že na bydlení na kolejích jsem potřeboval pomalu vojenské vybavení, abych to trochu přežil, tak se to tomu hodně podobalo. Ale tak na druhou stranu chápu, že lidi ta škola baví. Já jsem odtamtud po půl roce utekl na soukromou školu.
OdpovědětVymazat